Løining Partners
– gjør deg til proff
INSTALLATØR APP
Den norske appen Installatør er tilgjengelig for nedlastning på de offisielle stedene for Android og iOS.
Last ned appen i dag!
Appen er utarbeidet og kvalitetssikret av Håvard Løining som bestod installatørprøven høsten 2018. Ingeniørforetaket Løining Partners er ansvarlig firma, og i daglig aktivitet innen elektrofaget.
Fagpersoner innen elektrofaget kan ved hjelp av denne undervisningsappen bli opplært til raskt å kunne svare på gode teoretiske spørsmål som danner rammene for administrative vurderinger. Teorien dekker gjeldende lover, overordnede arbeidsmetoder og spisser tankesettet. Teorien bygger også opp et fundament av grunnleggende forståelse innen elektrofaget.
Opplæringen vil gi et godt grunnlag for å kunne bestå den kvalifiserende delene av installatørprøven, og kunne ta arbeidsoppgaver som fagansvarlig (FA) elektro, eller være stedfortredende. Opplæringen vil også gi en god teoretisk opplæring passende for den videregående skolen.
Hovedkategoriene som dekkes i opplæringen gjennom multiple choice spørsmål er:
-
- Bedriften
- NEK 400
- Arbeidsmiljøloven (AML)
- Internkontrollforskriften (IK)
- Elektrokompetanse (Installatør)
- Helse, miljø og sikkerhet (HMS)
- Landsoverenskomsten mellom LO og NHO (LOK)
- Forskrift om sikkerhet ved arbeid i og drift av elektriske anlegg (FSE)
Velg selv hva du ønsker mer trening i. Kategorier er listes opp i menyen. Avgir du feil svar angis det rette svaret. Tas det prøve i samme kategori flere ganger vil det bli gitt ny sammensetning av spørsmål innen samme kategori.
Instruktører og lærere kan i 2021 få tildelt denne tjenesten gratis – inntil 3 stk per skole eller kurssted. Kontakt el@loiningpartners.com for å få tilsendt aktiveringskode. Appen lastes ned gratis og tilgang åpnes ved brukerkoden. Ordinær pris for tilgang til innholdet i denne appen er kun kr 690,- for en ubegrenset tidsperiode.
Elever og studenter kan ved kurssenter og skoler som har en avtale få rabattert tilgang ved bruk av koder til Installatør appen. Spør din skole om deres avtale. Appen lastes uansett ned fra offisielt appsenter for din telefon.
Skoler og kurssteder som har fått brukeravtale med rabatterte priser, kan bestille brukerkoder på email el@loiningpartners.com og betale disse via Vipps-nummer 703478 eller via faktura når dette er avtalt. Brukerkoder sendes etter at betaling eller kvittering på betaling er mottatt.
Funksjoner i appen Installatør
Egendefinerte prøver
Det er mulig for lærere og instruktører å lage egne prøver inne i appen ut fra eksisterende spørsmål i databasen, og så invitere studenter til å ta denne prøven og få tilsendt studentenes resultater. Du som lager prøven avgjør om rett svar skal vises, om prøven kan tas flere ganger før resultatinnsending og setter også tidsbegrensning og antall spørsmål.
Standard prøver
Appen inneholder også 3 standardprøver.
100 spørsmål på 2 timer.
Krav 75% rett besvart for å få bestått.
Dette tilsvarer vanlig krav til kvalifiserende del.
Tema prøver
Alle ovennevnte tema i listen kan det tas individuelle tester i som rene tematester.
Statistikk
Det er også mulig å følge med på statistikk over sin egen fremgang. Resultatet viser også bestått / ikke bestått.
Hvordan bli installatør?
Kravene for å kunne bli installatør i Norge er som følger:
Faglig ansvarlig skal ha:
- * Relevant master- eller bachelorgrad
- eller
- * toårig utdanning som fagskoletekniker med relevant fagbrev
og i tillegg til en av de ovennevnte punktene kreves det:
- * minst tre års relevant praksis opparbeidet etter endt utdanning.
Installatør som kan ta på seg det faglige ansvaret for bygging og vedlikehold av andres elektriske anlegg
skal i tillegg til kravet for faglig ansvarlig:
- * ha bestått installatørprøven.
Din teoretiske kompetansen bekreftes ved å:
– Bestå kvalifiserende teoridel
- uten hjelpemidler
– Bestå installatørprøven
- med alle ønskede skriftlige hjelpemidler
Kvalifiserende del – Øv med Installatørappen
Det er ingen annen tilrettelagt opplæringshjelp som lærer deg og lar deg øve på god teori for administrative arbeidsoppgaver for elektrofaget, som du kan ha med deg i lommen. Bruk denne muligheten til å ikke bli en av de 50-70% som stryker på prøven.
Dersom du tar tilrettelagte kurs for installatørprøven, vil denne appen være et verdifult verktøy både i forkant, under og etter kurset, spør din instruktør etter rabatterte priser!
Installatørprøven – Det beste underlag for å lage dine egne permer til prøven
Det er sterk anbefalt å lage sine egne permer til installatørprøven, gode permer som du kjenner godt samt å lese seg opp på tidligere installatørprøver.
Vi jobber med å samle dette underlaget slik at du kan laste dette ned fra denne siden, forventet kompendiepris vil være kr 6800 + MVA.
Frem til da vil vi anbefale den private annonsen på finn.no som inneholder en resursveileder. Annonsen heter “Bestå installatørprøven Elektroinstallatør – Faglig resursveileder” Annonsen har gratis tilgang til pdf versjon av Resursveilederen, og eget utdrag som viser at det nå kan bestilles 3 mapper for til sammen kr 2000, ved å sende bestillingsmail til Loining@gmail.com
Mappene er:
- Løsninger (LØS)
- Eksamener (EXM)
- Kvalifiserende del
Referanser:
Forskrift om elektroforetak og kvalifikasjonskrav for arbeid knyttet til elektriske anlegg og elektrisk utstyr, § 7.
Kontakt oss
Løining Partners (LP)
Dette er vår kontaktinformasjon
Email: el@loiningpartners.com
Adresse: Storasteinen 20, 4318 Sandnes
Org.nr i Brønnøysundregisteret: 980 758 648 MVA
Tilbud
Vi tilbyr opplæringsinstitusjoner som videregående skoler, og kurssenter avtaler for bruk av Installatørappen.
Prøv den ut gratis for tilbakemeldinger i 2021. (Tilgangen vil være gyldig i oppdatert versjon)
Ta kontakt for tilbud til elever og studenter!
Standard salgsbetingelser for forbrukerkjøp av varer over Internett
Innledning
Dette kjøpet er regulert av de nedenstående standard salgsbetingelser for forbrukerkjøp av varer over Internett. Forbrukerkjøp over internett reguleres hovedsakelig av avtaleloven, forbrukerkjøpsloven, markedsføringsloven, angrerettloven og ehandelsloven, og disse lovene gir forbrukeren ufravikelige rettigheter. Lovene er tilgjengelig på www.lovdata.no. Vilkårene i denne avtalen skal ikke forstås som noen begrensning i de lovbestemte rettighetene, men oppstiller partenes viktigste rettigheter og plikter for handelen.
Salgsbetingelsene er utarbeidet og anbefalt av Forbrukertilsynet. For en bedre forståelse av disse salgsbetingelsene, se Forbrukertilsynets veileder her.
1. Avtalen
Avtalen består av disse salgsbetingelsene, opplysninger gitt i bestillingsløsningen og eventuelt særskilt avtalte vilkår. Ved eventuell motstrid mellom opplysningene, går det som særskilt er avtalt mellom partene foran, så fremt det ikke strider mot ufravikelig lovgivning.
Avtalen vil i tillegg bli utfylt av relevante lovbestemmelser som regulerer kjøp av varer mellom næringsdrivende og forbrukere.
2. Partene
Selger er Løining Partners, Storasteinen 20, 4318 Sandnes, el@loiningpartners.com, mobil 45260960, org.nr 980 758 648 MVA, og betegnes i det følgende som selger/selgeren.
Kjøper er den forbrukeren som foretar bestillingen, og betegnes i det følgende som kjøper/kjøperen.
3. Pris
Den oppgitte prisen for varen og tjenester er den totale prisen kjøper skal betale. Denne prisen inkluderer alle avgifter og tilleggskostnader. Ytterligere kostnader som selger før kjøpet ikke har informert om, skal kjøper ikke bære.
4. Avtaleinngåelse
Avtalen er bindende for begge parter når kjøperen har sendt sin bestilling til selgeren.
Avtalen er likevel ikke bindende hvis det har forekommet skrive- eller tastefeil i tilbudet fra selgeren i bestillingsløsningen i nettbutikken eller i kjøperens bestilling, og den annen part innså eller burde ha innsett at det forelå en slik feil.
5. Betalingen
Selgeren kan kreve betaling for varen fra det tidspunkt den blir sendt fra selgeren til kjøperen.
Dersom kjøperen bruker kredittkort eller debetkort ved betaling, kan selgeren reservere kjøpesummen på kortet ved bestilling. Kortet blir belastet samme dag som varen sendes.
Ved betaling med faktura, blir fakturaen til kjøperen utstedt ved forsendelse av varen. Betalingsfristen fremgår av fakturaen og er på minimum 14 dager fra mottak.
Kjøpere under 18 år kan ikke betale med etterfølgende faktura.
6. Levering
Levering er skjedd når kjøperen, eller hans representant, har overtatt tingen.
Hvis ikke leveringstidspunkt fremgår av bestillingsløsningen, skal selgeren levere varen til kjøper uten unødig opphold og senest 30 dager etter bestillingen fra kunden. Varen skal leveres hos kjøperen med mindre annet er særskilt avtalt mellom partene.
7. Risikoen for varen
Risikoen for varen går over på kjøper når han, eller hans representant, har fått varene levert i tråd med punkt 6.
8. Angrerett
Med mindre avtalen er unntatt fra angrerett, kan kjøperen angre kjøpet av varen i henhold til angrerettloven.
Kjøperen må gi selger melding om bruk av angreretten innen 14 dager fra fristen begynner å løpe. I fristen inkluderes alle kalenderdager. Dersom fristen ender på en lørdag, helligdag eller høytidsdag forlenges fristen til nærmeste virkedag.
Angrefristen anses overholdt dersom melding er sendt før utløpet av fristen. Kjøper har bevisbyrden for at angreretten er blitt gjort gjeldende, og meldingen bør derfor skje skriftlig (angrerettskjema, e-post eller brev).
Angrefristen begynner å løpe:
- Ved kjøp av enkeltstående varer vil angrefristen løpe fra dagen etter varen(e) er mottatt.
- Selges et abonnement, eller innebærer avtalen regelmessig levering av identiske varer, løper fristen fra dagen etter første forsendelse er mottatt.
- Består kjøpet av flere leveranser, vil angrefristen løpe fra dagen etter siste leveranse er mottatt.
Angrefristen utvides til 12 måneder etter utløpet av den opprinnelige fristen dersom selger ikke før avtaleinngåelsen opplyser om at det foreligger angrerett og standardisert angreskjema. Tilsvarende gjelder ved manglende opplysning om vilkår, tidsfrister og fremgangsmåte for å benytte angreretten. Sørger den næringsdrivende for å gi opplysningene i løpet av disse 12 månedene, utløper angrefristen likevel 14 dager etter den dagen kjøperen mottok opplysningene.
Ved bruk av angreretten må varen leveres tilbake til selgeren uten unødig opphold og senest 14 dager fra melding om bruk av angreretten er gitt. Kjøper dekker de direkte kostnadene ved å returnere varen, med mindre annet er avtalt eller selger har unnlatt å opplyse om at kjøper skal dekke returkostnadene. Selgeren kan ikke fastsette gebyr for kjøperens bruk av angreretten.
Kjøper kan prøve eller teste varen på en forsvarlig måte for å fastslå varens art, egenskaper og funksjon, uten at angreretten faller bort. Dersom prøving eller test av varen går utover hva som er forsvarlig og nødvendig, kan kjøperen bli ansvarlig for eventuell redusert verdi på varen.
Selgeren er forpliktet til å tilbakebetale kjøpesummen til kjøperen uten unødig opphold, og senest 14 dager fra selgeren fikk melding om kjøperens beslutning om å benytte angreretten. Selger har rett til å holde tilbake betalingen til han har mottatt varene fra kjøperen, eller til kjøper har lagt frem dokumentasjon for at varene er sendt tilbake.
9. Forsinkelse og manglende levering – kjøpernes rettigheter og frist for å melde krav
Dersom selgeren ikke leverer varen eller leverer den for sent i henhold til avtalen mellom partene, og dette ikke skyldes kjøperen eller forhold på kjøperens side, kan kjøperen i henhold til reglene i forbrukerkjøpslovens kapittel 5 etter omstendighetene holde kjøpesummen tilbake, kreve oppfyllelse, heve avtalen og/eller kreve erstatning fra selgeren.
Ved krav om misligholdsbeføyelser bør meldingen av bevishensyn være skriftlig (for eksempel e-post).
Oppfyllelse
Kjøper kan fastholde kjøpet og kreve oppfyllelse fra selger. Kjøper kan imidlertid ikke kreve oppfyllelse dersom det foreligger en hindring som selgeren ikke kan overvinne, eller dersom oppfyllelse vil medføre en så stor ulempe eller kostnad for selger at det står i vesentlig misforhold til kjøperens interesse i at selgeren oppfyller. Skulle vanskene falle bort innen rimelig tid, kan kjøper likevel kreve oppfyllelse.
Kjøperen taper sin rett til å kreve oppfyllelse om han eller hun venter urimelig lenge med å fremme kravet.
Heving
Dersom selgeren ikke leverer varen på leveringstidspunktet, skal kjøperen oppfordre selger til å levere innen en rimelig tilleggsfrist for oppfyllelse. Dersom selger ikke leverer varen innen tilleggsfristen, kan kjøperen heve kjøpet.
Kjøper kan imidlertid heve kjøpet umiddelbart hvis selger nekter å levere varen. Tilsvarende gjelder dersom levering til avtalt tid var avgjørende for inngåelsen av avtalen, eller dersom kjøperen har underrettet selger om at leveringstidspunktet er avgjørende.
Leveres tingen etter tilleggsfristen forbrukeren har satt eller etter leveringstidspunktet som var avgjørende for inngåelsen av avtalen, må krav om heving gjøres gjeldende innen rimelig tid etter at kjøperen fikk vite om leveringen.
Erstatning
Kjøperen kan kreve erstatning for lidt tap som følge av forsinkelsen. Dette gjelder imidlertid ikke dersom selgeren godtgjør at forsinkelsen skyldes hindring utenfor selgers kontroll som ikke med rimelighet kunne blitt tatt i betraktning på avtaletiden, unngått, eller overvunnet følgene av.
10. Mangel ved varen – kjøperens rettigheter og reklamasjonsfrist
Hvis det foreligger en mangel ved varen må kjøper innen rimelig tid etter at den ble oppdaget eller burde ha blitt oppdaget, gi selger melding om at han eller hun vil påberope seg mangelen. Kjøper har alltid reklamert tidsnok dersom det skjer innen 2 mnd. fra mangelen ble oppdaget eller burde blitt oppdaget. Reklamasjon kan skje senest to år etter at kjøper overtok varen. Dersom varen eller deler av den er ment å vare vesentlig lenger enn to år, er reklamasjonsfristen fem år.
Dersom varen har en mangel og dette ikke skyldes kjøperen eller forhold på kjøperens side, kan kjøperen i henhold til reglene i forbrukerkjøpsloven kapittel 6 etter omstendighetene holde kjøpesummen tilbake, velge mellom retting og omlevering, kreve prisavslag, kreve avtalen hevet og/eller kreve erstatning fra selgeren.
Reklamasjon til selgeren bør skje skriftlig.
Retting eller omlevering
Kjøperen kan velge mellom å kreve mangelen rettet eller levering av tilsvarende ting. Selger kan likevel motsette seg kjøperens krav dersom gjennomføringen av kravet er umulig eller volder selgeren urimelige kostnader. Retting eller omlevering skal foretas innen rimelig tid. Selger har i utgangspunktet ikke rett til å foreta mer enn to avhjelpsforsøk for samme mangel.
Prisavslag
Kjøper kan kreve et passende prisavslag dersom varen ikke blir rettet eller omlevert. Dette innebærer at forholdet mellom nedsatt og avtalt pris svarer til forholdet mellom tingens verdi i mangelfull og kontraktsmessig stand. Dersom særlige grunner taler for det, kan prisavslaget i stedet settes lik mangelens betydning for kjøperen.
Heving
Dersom varen ikke er rettet eller omlevert, kan kjøperen også heve kjøpet når mangelen ikke er uvesentlig.
11. Selgerens rettigheter ved kjøperens mislighold
Dersom kjøperen ikke betaler eller oppfyller de øvrige pliktene etter avtalen eller loven, og dette ikke skyldes selgeren eller forhold på selgerens side, kan selgeren i henhold til reglene i forbrukerkjøpsloven kapittel 9 etter omstendighetene holde varen tilbake, kreve oppfyllelse av avtalen, kreve avtalen hevet samt kreve erstatning fra kjøperen. Selgeren vil også etter omstendighetene kunne kreve renter ved forsinket betaling, inkassogebyr og et rimelig gebyr ved uavhentede varer.
Oppfyllelse
Selger kan fastholde kjøpet og kreve at kjøperen betaler kjøpesummen. Er varen ikke levert, taper selgeren sin rett dersom han venter urimelig lenge med å fremme kravet.
Heving
Selger kan heve avtalen dersom det foreligger vesentlig betalingsmislighold eller annet vesentlig mislighold fra kjøperens side. Selger kan likevel ikke heve dersom hele kjøpesummen er betalt. Fastsetter selger en rimelig tilleggsfrist for oppfyllelse og kjøperen ikke betaler innen denne fristen, kan selger heve kjøpet.
Renter ved forsinket betaling/inkassogebyr
Dersom kjøperen ikke betaler kjøpesummen i henhold til avtalen, kan selger kreve renter av kjøpesummen etter forsinkelsesrenteloven. Ved manglende betaling kan kravet, etter forutgående varsel, bli sendt til Kjøper kan da bli holdt ansvarlig for gebyr etter inkassoloven.
Gebyr ved uavhentede ikke-forskuddsbetalte varer
Dersom kjøperen unnlater å hente ubetalte varer, kan selger belaste kjøper med et gebyr. Gebyret skal maksimalt dekke selgerens faktiske utlegg for å levere varen til kjøperen. Et slikt gebyr kan ikke belastes kjøpere under 18 år
12. Garanti
Garanti som gis av selgeren eller produsenten, gir kjøperen rettigheter i tillegg til de kjøperen allerede har etter ufravikelig lovgivning. En garanti innebærer dermed ingen begrensninger i kjøperens rett til reklamasjon og krav ved forsinkelse eller mangler etter punkt 9 og 10.
13. Personopplysninger
Behandlingsansvarlig for innsamlede personopplysninger er selger. Med mindre kjøperen samtykker til noe annet, kan selgeren, i tråd med personopplysningsloven, kun innhente og lagre de personopplysninger som er nødvendig for at selgeren skal kunne gjennomføre forpliktelsene etter avtalen. Kjøperens personopplysninger vil kun bli utlevert til andre hvis det er nødvendig for at selger skal få gjennomført avtalen med kjøperen, eller i lovbestemte tilfelle.
14. Konfliktløsning
Klager rettes til selger innen rimelig tid, jf. punkt 9 og 10. Partene skal forsøke å løse eventuelle tvister i minnelighet. Dersom dette ikke lykkes, kan kjøperen ta kontakt med Forbrukerrådet for mekling. Forbrukerrådet er tilgjengelig på telefon 23 400 500 eller www.forbrukerradet.no.
Europa-Kommisjonens klageportal kan også brukes hvis du ønsker å inngi en klage. Det er særlig relevant, hvis du er forbruker bosatt i et annet EU-land. Klagen inngis her: http://ec.europa.eu/odr.